Aktivistische Blaupausen und Cut-Up Manuskripte

Workshop im Projektstudium, Schrift und Typografie, Wintersemester 2019/20
Prof. Andrea Tinnes, KM Pierre Pané-Farré

Sophie Pischel: What does it mean to decolonize design?

In diesem Einstiegs-Workshop im Wintersemester 2019/20 beschäftigten wir uns mit Aktivist*innen und Aktionsgruppen sowie mit Manifestationen, die zum aktiv werden aufrufen. Die Studierenden entwickelten in diesem Kontext ein visuell-verbales Manuskript in Form einer großflächigen Collage für ein Kurzreferat über die einzelnen Akteur*innen. Dabei orientierten sie sich in gewissem Maße an den »Blueprints for Counter Education«, einer Serie von Plakaten aus dem Jahr 1970, die zu einem radikalen pädagogischen Ansatz am damaligen California Institute of the Arts aufriefen und sich als aktivistische Blaupause verstanden. Ziel des Workshops war es, durch das Sammeln von Informationen, Text- und Bildmaterialien, das Diskutieren von Ansätzen und Haltungen sowie das Notieren persönlicher Gedanken und Fragestellungen, einen schnellen und intensiven Einstieg in das eigene Schwerpunkt-Thema zu ermöglichen. Dabei sollten zudem experimentelle Methoden des Cut-up und des Collagierens ausgelotet werden mit der Frage, wie eine solche Auseinandersetzung und Sammlung in einen produktiven Gestaltungsprozess integriert werden kann.

Blueprint for Counter Education
An unusual publication appeared in bookstores in the fall 1970, authored by the sociologist Maurice Stein and his collaborator Larry Miller. Published by Doubleday, its title was Blueprint for Counter Education: Curriculum – Handbook – Wall Decoration – Shooting Script. It assumed the form of a boxed set made up of three posters and an oversized paperback, whose wrappers proclaimed: This counter-university makes obsolete the traditional university process […] The base of the cover promised: The Revolution Starts Here. […] The revolution in question was at once a radical pedagogical experiment and a wholesale attempt to enact a visual turn in the organization of knowledge in the form of a highly participative series of art-life games. The posters, designed by the graphic artist Marshall Henrichs, were based on a set of methodically structured charts that Stein and Miller worked up during the summer of 1968 and then perfected in the course of teaching them on various campuses. They mapped shifting patterns of relations between bodies of radical thought and artistic practice extending from modernism and the historical avant-gardes as they inform the thinking of Marcuse and McLuhan to modernism and postmodernism as meditative and participatory environments to contemporary strategies for the radical transformation of society, encompassing the technoanarchist and communitarian, on the one side, and the mythopoeic and structural, on the other. The posters were understood not as finished products but as a perpetually adaptable and extensible switchboard of ideas built around the work of Marcuse and McLuhan.

Quellen
www.blueprintforcountereducation.com
www.inventorypress.com/product/blueprint-for-counter-education